Barndomens psykedeliska upplevelser del 1

Jag minns att jag som liten tyckte om att gnugga mig i ögonen.
Det var en slags visuell självtillfredställelse kan man säga.


116418-20

Jag var redan som barn bildintresserad och ritade ofta och höll på en hel del med små lekar med synen och ögonen när jag inte hade bättre för mig. Jag har inte tänkt så mycket på det och skriver detta till viss del för att själv dra mig till minnes mera noggrant och kunna notera alla detaljer i minnena och få en bättre bild av det hela. 


Angående ögongnuggningarna:

Jag använde de hörn av handflatorna där en rundad mjuk muskel sitter, där tummen är förankrad i handen. Den rundningen passar perfekt i ögonhålan, som vore den gjord för ändamålet.

Först när man satte händerna till ögonen blev det alldeles svart och man vilade  ögonen från allt ljus, - bara detta är mycket skönt och behagligt. Mörker rådde och försökte man ”titta” efter något så var allt svart bara och det enda man såg var det man i bildform föreställde sig för sin inre syn dvs det man tänkte på med flit eller det man råkade komma att tänka på. När man sedan gnuggade ögonen så dök det upp förbluffande syner som man inte kunde rå på med viljekraft. Syner av psykedelisk art med vackra färger som  skiftade i övergångar ju mer man gnuggade, samtidigt som organiska och geometriska mönster framträdde och rörde sig. Färgerna var lysande och starka och mustiga men samtidigt dova och nästan ”svarta” på nåt vis, och ofta dök det upp schackrutiga böljande former och andra spetsiga och kantiga mönster påminnandes om knippen av blixtar, ljungeld eller fyrverkerier, alltid symmetriska i det hela. Synerna stegrades i ett slags crescendo från svart genom andra varma färger; rödviolett, brunt, rött, orange till gult och ljusgrönt neonaktigt, eller i alla fall det inre ögats dova varianter av dem. Samtidigt som ett myller eller plotter av något som kan liknas vid ett gnistrande kulregn av småformer vällde över synfältet som vore det en sjudande brygd man stirrade in i förundrandes över de otaliga bubblornas fräsande väg upp till ytan eller tusen larmande fåglar uppskrämda ur buskarna av ett skott eller hundskall, vilt flaxandes ibland gren- och lövverk.

 

Till sist gjorde ögonen rent fysiskt något ont och ömmade och man kunde inte gnugga mer och kulmen var nådd och det fantastiska slutets allra mest extatiska syner drog sig snabbt tillbaka och följdes av den yttre verklighetens ljus som starkt och vackert trängde igenom ögonlocken och fick mörkret att vika undan allt emedan de sista irrblossen for ut ur seendets ytor likt yngel i en vattenpuss. Först kisade man tunnt mellan ögonlockens suddiga kanter och ögonen kändes skönt avslappnade och trötta och simmiga som vore man nyvaken. Och efterhand återhämtade de sig alltmer och man gläntade mer och mer  på locken och fick till sist sin klara skarpa blick tillbaka. Och allt var igen som vanligt med naturens eller rummets belysning, färger och rörelse.


Hela förloppet tog endast ett par sekunder men gav en spännande resa i en annan värld i ett klarvaket tänkande och noterande tillstånd. Det var bevis för att andra verkligheter var möjliga och detta gav bränsle åt fantasin och utvecklade föreställningsförmågan och därmed skapandet.

Barndomens nyfikna möten med nya fantastiska ting (oftast kanske de mest alldagliga tingen, men likafullt nya och fantastiska!) förekommer inte i lika stor utsträckning i vuxen ålder. Men de förekommer ibland, och de är lika kul som när man var liten. Medlet är mod och sedan är det bara att lyda under nyfikenheten! Gör det!



Kvinnorna från Avignon

Kvinnorna från Avignon
Den 25 oktober skulle Pablo Diego Jose Francisco de Paula Juan Nepomuceno Crispin Crispiniano de la Santisima Trinidad Ruiz Blasco Picasso y Lopez, alltså Pablo Picasso, ha fyllt 125 år.
Frågan är vad konstnären sysslat med om han levat idag. Personligen tror jag att han hade varit mycket intresserad av graffiti, vars formspråk bygger mycket på Picassos estetik, genom 60-talets undergroundserier. De poetiska och expressiva möjligheterna, eklekticismen och de formmässiga utmaningar  finns i graffitin och som ännu inte utforskats till en bråkdel, hade förmodligen sporrat Picasso till häpnadsväckande resultat.

Sammanträffande och Synkronicitet eller: På spaning efter den tid som flytt 3

Kom med anledning av Veckans Mästerverk att tänka på kopplingen mellan Cremaster Cycle och På Spaning Efter Den Tid Som Flytt, det andra mastodontverket som avhandlats här i Mynningen. Båda verkens huvudtema är tillbakablickande, och i båda fallen är syftet att vinna något som gått förlorat hos huvudpersonen. Det som vidare är närmast lustigt är att den franske filosofen och
litteraturkritikern Gillet Deleuze, som jag nämnde i texten om Barney, vars teori om
kroppar utan organ
troligen influerat Cremaster Cycle, även skrivit en uppmärksammad bok om monsieur Proust, som heter "Proust och tecknen".

I Deleuzes bok om Proust beskriver han På Spaning.. som berättelsen om en lärling.
I Cremaster Cycle 3, den kanske viktigaste i cykeln, spelar Barney själv huvudpersonen som är en
Attendant Aprentice, en grad i frimurarhierarkin som innebär lärlingsstatus.

Detta mina vänner, är vad Jung skulle kallat för synkronicitet.

Den som har tankar om allt detta helt otroliga, berätta gärna för oss!

Avslutningsvis bjuder Mynningen på förordet till Deluzes och Guattaris bok Anti Oidipus, som introducerar kroppar-utan-organteorin, skrivet  av Michel Focualt. Surfa bara in i kommentatorfältet.

Väl Bekommet!

Gunnar Dahlström fil doc.

Veckans Mästerverk: Cremaster Cycle av Matthew Barney

Veckans Mästerverk: Cremaster Cycle av Matthew Barney

Matthew Barney är samtidskonstens förste och ende demiurg. Han är absolut en av de mest inflytelserika konstnärer idag och av många ansedd som den viktigaste (vad man nu menar med det). Han utmärker sig på flera sätt, hans filmade performance, som är den mest kända delen av hans konstnärsskap, har utvecklats till mastodontiska hollywoodproduktioner som påverkat både modeskapare, fotografer och filmare, vilket är ovanligt för konstfilm. Han är också känd för sitt äktenskap med artisten Björk, som han också har gjort ett verk med (Drawing Restraint 9, som visades på sthlms filmfestival 2005) där Björk framför musiken.

 

Det som kanske är mest slående och speciellt med Matthew Barney, är den sanslöst raffinerade estetik som genomsyrar allt han gör, och som väcker omedelbar fascination även hos någon som inte bryr sig ett dugg om konceptuell konst. För hans konstverk är minst sagt komplexa. De är lika referenstyngda och intrikata som Barockmålningar, med ofta akausala berättelser som grenar ut sig i ett närmast oändligt myller. Händelseförloppen i hans filmer, som tycks helt intuitiva och samtidigt kusligt logiska, gör att han på ett ytligt plan påminner om David Lynch. Men Matthew Barney ser sig huvudsakligen som skulptör, det var som sådan han mycket ung slog igenom och hans tidiga performancefilmer är inte lika estetiskt utstuderade. Han blev tidigt uppmärksammad för ovanliga matreal i sina skulpturer. Från början var det vaselin, och nu har hans palett berikats av bla. tapiocamjöl och självsmörjande protesplast.

 

Matthew Barneys konst rör sig runt ämnen som idrottsliga prestationer (han var tidigare footballspelare), kirurgi (han började utbilda sig till plastikkirurg på Yale men hoppade över till konst efter två terminer), sexualitet och kanske sammanfattningsvis: kroppen och människans strävan efter att övervinna sina begränsningar, för utvinna övermänskliga krafter. Dessa ämnen behandlas i ett sofistikerat nät av historiska, mytologiska, psykologiska och biologiska motiv.

 

Cremaster Cycle är Matthew Barneys största och tveklöst mest berömda verk. Verket är till sin form fullkomligt unikt i konsthistorien och M. jobbade med det i tio år. Cremastern som helhet innefattar en mängd skulpturer, installationer, fotografier, teckningar, musik, en hemsida, sju böcker samt fem stycken filmer som tillsammans har en speltid på drygt sex timmar. År 2002 ställdes hela verket ut på Guggenheim i New York, där också delar av den sista filmen spelades in. Detta var första och troligen sista gången verket visades komplett. En historisk händelse i sig alltså. En av Mynningens utsända var förstås på plats när det begav sig, och kommer med en redogörelse längre fram.

 

Cremaster Cycle hämtar sin titel ifrån cremastermuskeln, den muskel som kontrollerar hur testiklarna antingen dras upp i kroppen eller hänger ner i scrotum. Cremastermuskeln påverkas av yttre stimuli som temperatur och beröring. Denna funktion kopplas till den process där fostrets fertilitetsorgan i sjätte veckan går från helt androgyna till absolut könsbestämda och vandrar antingen ner och blir testiklar eller upp i kroppen och bli äggstockar. Processen utgör verkets ramberättelse och den manifesteras successivt i de fem filmerna.

 

Detta biologiska diffrentieringsdrama mellan man och kvinna fungerar i Barneys verk som en abstraherad modell för hur något obestämt utgör maximal potential; alla möjligheter finns i det stadium där båda motsatserna är i symbios, och hur absolut åtskillnad, det absolut bestämda, innebär möjligheternas död. Barney har sagt att man kan se cykeln som födelsen och döden hos en idé, där idén i det första stadiet är helt outvecklad och därför med hisnande framtidsutsikter, för att sedan ta oåterkallelig form och slutligen dö. I femte filmen förvandlas berättelsen inte helt oväntat till en tragisk kärlekshistoria. Allt detta berättas med bisarr symbolik som hämtar sitt råmatreal ifrån historiska händelser, religiösa riter, biologiska mekanismer, sport, populärkultur, färg, form, geografiska platser osv osv.

 

I Cremaster 1 (filmerna heter alltså C1-C5) råder ett slags arkadiskt tillstånd av harmoni och absolut jämnvikt. Tonen är glättig och lätt uttråkad som i en flygkabin. Två sådana förekommer också, fyllda med röda respektive gröna druvor och inuti två Goodyearluftskepp som, ackompanjerade av musikaldanserskor koreograferade i biologiska scheman, gungande svävar över en blå astroturfbana, . Denna första film utspelas på Barneys hemarena för football, Bronco Stadium i Idaho. Självbiografiska element som detta dyker då och då upp i Barneys ouvre. I film två drivs vi ut ur paradiset och betraktaren får känslan av att hamna i en mystisk skräckfilm. Här presenteras också hur systemet revolterar mot den deterministiska delningen som nu har satts igång.

 

Den bakåtsträvande kraften i berättelsen beskrivs ofta i en fysisk karaktär, inte sällan spelad av konstnären själv. Denna karaktär är en prometeusgestalt, halvguden som stal elden från olympens gudar. Sinnebilden för hybris, människan som djärvt och finurligt, driven av narcissism, försöker överskrida sina fysiska begränsningar för att vinna öernaturliga förmågor. I detta fall utvinns dessa förmågor ur den obegränsade potential som finns i den energi som är utan bestämd riktning.  Karaktären personifierar den nostalgiska allmänmänskliga driften tillbaka till ett ursprungligt lyckotillstånd. Ett pre-oidipalt, autoerotiskt tillstånd, som för tankarna till det filosofiska Deleuze-Guattaribegreppet ?Kroppar utan organ?.

 

Denna nostalgiska Prometeus byter ständigt skepnad genom filmerna, än är han satyr i steppskor, än Gary Gilmore (amerikan som dömdes till döden efter mordet på två mormoner), nästa gång frimurarlärling etc. Vägen mot slutligiltig könsdelning och testiklarnas nedstigande framskrider obönhörligt genom historien och tycks ödesbestämd, men utgången är trots allt oviss. Berättelsen är som titeln anger cyklisk så att ettan skulle kunna ta vid där femman slutar. Ett tänkbart slut på berättelsen finns även i film nummer tre, den i mitten och den sista och mest påkostade filmen som färdigställdes. Barney har sagt att han ser hela Cremasterprojektet främst som en skulptur, och liknat Chrystlerskrapan i New York, som spelar en stor roll i C3, vid projektets ryggrad.

 

Cremaster Cycle är bland mycket annat ett s.k. earthwork emedan filmerna utspelar sig på, och hämtar mycket av sitt narrativa symboliska stoff ifrån olika platser på jorden.  Dessa är Amerika, Isle of  Man och Budapest. Barney har en förbluffande förmåga att få vitt skilda personer och historier att sammanvävas till synes helt av en slump. Många celebriteter medverkar i filmcykeln, där deras biografiska kvaltéer fyller sin funktion i berättelsen. Till exempel förekommer Norman Mailer, som har skrivit en bok om Gary Gilmore, som dennes påståde farfar Harry Houdini, utbrytarkungen. Houdini symboliserar om någon människans önskan att övervinna kroppens begränsningar. Det finns också likheter mellan Houdini och Matthew Barney, som i sina performance ofta begränsar sig själv med diverse anordningar för att sedan utföra en prestation, vanligtvis en teckning. Ett viktigt tema i Barneys konst är tesen om att en kraft ökar i styrka av motstånd, liksom en muskel som måste påfrestas för att kunna växa. Ett annat stort verk som Barney jobbat parallelt med Cremaster på, och som behandlar samma teman, är Drawing Restraint 1-12.

 

Cremaster Cycle har sin brister. C 1-5 är förföriska, humoristiska och helt underbara. Men filmiskt är dom stundtals faktiskt lite taffliga och långtråkiga, och jag tvivlar på att mänsklig värme är en egenskap som någon spontant skulle förknippa med Cremaster. Men helhetsintrycket är ändå överväldigande, och med sin unika djärva vision, och med sin lidelsefyllda förmåga att på ett hänsynslöst vackert sätt presentera den för en bred allmenhet, är detta mer än nog för att ta plats som Veckans Mästerverk.


Tv nr 3 och annat av Nils JC Edvardsson


På spaning efter den tid som flytt 2

Igårkväll avslutade så Lili von Wallenstein sin 14-dagars läsning av Prousts berömda verk 'På spaning efter den tid som flytt'. Hon är därmed förmodligen den enda i min bekantskapskrets som tagit sig igenom alla böckerna. F ö en av de mycket få jag någonsin hört talas om som läst samtliga delar. Och absolut den enda som gjort det inom loppet av två veckor. Ni kan följa anteckningarna hon fört under läsningen i kommentarerna till tidigare inlägget här på bloggen 'På spaning efter den tid som flytt' från 8e oktober.
Härmed tackar Mynningen Lili för hennes medverkan hos oss och gratulerar samtidigt till en väl genomförd bragd av sällan skådat omfång!
Och avslutningsvis ges nu Lili von Wallenstein sista ordet - och härmed önskar vi henne lycka till och hoppas att i framtiden få skäl att återkomma till henne, denna beundransvärde person! :


Datum för utförande: 9 oktober 2006 ? 22 oktober 2006.
Recipient: Lili von Wallenstein
Undersökningens syfte: Att under fjorton dagar läsa
Marcel Prousts På spaning efter den tid som flytt
och att i viss mån dechiffrera nämnda verk
Är syftet uppnått: Jaja

Klockan är fem minuter innan allting
och snart skall allt vara fullbordat.
Och se! Fullbordat är det.
Jag har läst. I sanning. Jag har läst.
Ack ja.
Inga känslosamheter!
Här gives ingen plats för stämningssång.
Vad har då en spaning efter den tid som flytt lärt oss?
Först och sist att människans position i tiden är mer betydelsefull än den ynka plats hon
upptar i rummet.
Vad övrigt?
Rent berättartekniskt är frånvaron av kontinuerlig handling påfallande.
Själva intrigen består i en dåtid som gör sig påmind och som på något vis inkräktar på nuet.
Hallucinatoriskt? Medgives.
Ett antal ämnen upprepas.
Däribland
- att vad som tycks vara enklare orosåkommor visar sig vara dödliga sjukdomar och tvärtom
- att de flesta har homosexuella begivenheter, mer eller mindre öppet
- att den till synes obefogade svartsjukan i slutändan visar sig vara ytterligt skälig
- att till synes obetydliga existenser visar sig vara de största av konstnärer
et cetera och så vidare.
Ingenting är således vad det synes vara.
Emellanåt får man se vad som döljer sig bakom de förmenta fasaderna. I de allra flesta fall får man dock nöja sig med att veta att där finnes någonting helt annat. Andra former av fasader, månne?
Alla människor förställer sig, de är inte vad vi tror dem vara, de är inte alltid ens vad de själva tror sig vara.
Och denna läsnings tillförlitlighet?
Tja, jag är som bekant och som vanligt hänvisad till mina egna sinnens vittnesbörd, men inför dessa isolerade och osammanhängande intryck undrar jag om jag inte fallit offer för diverse chimärer. Läsningen och dess påföljande tolkning blir enbart lämningar av de hågkomster jag har haft att vräka i mig.
Dunkel återstår och konsten efterapar livet.
Nåväl.
Avslutningsvis.
Fan har rotts i land.
Nu evighet är du äntligen min.
I framtiden skall jag enbart läsa hr Ofvandahls alster.
Vad jag egentligen menar med detta låter jag vara osagt.
Därefter och därmed tackar jag för mig och lämnar lokalen.
Men se! Hr Proust har bitit sig fast i kappärmen.
Må nöjet bli din lott, och obehaget min.

Dalmålningar



Målningar av Bill, graffitimålare i Cp crew från Dalarna. En av Sveriges mest framstående konstnärer i denna moderna folkkonst och subkultur. En sann virtuos och en odödlig legend i genren. Kanske den klarast lysande uttolkaren av den naivistiska versionen av finsk wildstyle som gett Cp-gänget ett rykte över hela världen. Jag frapperas var gång jag har turen att få se några nya foton, säkerligen inte helt olikt Carl Larssons reaktion då han på 1890-talet fick se kurbitsmålaren Winter Carl Hanssons rumsmålningar i Danielsgården i Bingsjö och råkade i extas och gav uttryck därom i tal, målning och skrift.
 
Det är f ö ytterst intressant att studera stiltrenderna inom graffitin och dra paraleller och notera samband mellan olika länders olika målare. Liksom dalamålarnas kurbits eller rosmåleri hämtade stoff från klassicerande stilar som barock och rokoko eller motivideer från bibelillustrationer gjorda hundratals år tidigare, så kan man dra paraleller mellan dagens dalmålares stilar och de underbara finska stilarna (s k finsk wildstyle, som jag f ö anser vara kanske det absolut intressantaste inom all grafisk design och estetik idag!) som grundats på målaren Hiv och svenske Aman samt tillbaka på vissa av de tidiga legenderna på 70talet i New York, t ex Cliff 159, Blade m fl (som i sin tur förmodligen influerats av exempelvis serietidningarna Knasen och Don Martin!). Vissa element i den finska wildstylen tyder dock också på omarbetade mera skojiga versioner av den lite mer attitydstinna grenen inom europeisk graffiti som utvecklades av Bando i The Chrome Angels från Paris. Han fick dock sin stil, enligt vissa rykten, från en viss New York-målare som jag f n glömt namnet på (stilen drog förstås också inspiration från grafisk design, serier etc i allmänhet från det hårda och tuffa 80-talet, t ex hårdrocksskivomslag, Hollywood-action och science fiction).
 
Hursomhelst, det ena ledde till det andra, och idag inspirerar Bill och Cp nya generationer av glada nybörjare och många andra inom konstarten världen över på gott och ont. Förmodligen mest på gott. Ty deras målningar är ju så knäckande!


Laserskelett på Myspace!

Step Up To The Party

Häromdagen begav jag mig till Huvudstaden för att studera de gamla mästarna. På Cityterminalen där min buss kom in hade de byggt upp en scen med kravallstaket och en massa unga tjejer som satt och väntade nedanför. Grönklädda vakter strök runt och mumlade i radiosändare, och plakat annonserade att Darin skulle uppträda senare på kvällen.

Jag störtade raskt ut i den grånande stockholmseftermiddagen, i riktning mot Konstakademin på Fredsgatan, utan att låta mig sinkas vidare. Jag gick dit för att se deras gipsavgjutningar, mestadels antika, och slogs av skulpturens styrka i sin generalitet. Både Nationalmuseum och Mejanhuset har en reproduktion av den makalösa Lakoon-gruppen. Nationalmuseum i vacker vit gips och Akademin har en dassig gröngrå variant. Men likväl är deras vitalitet egentligen lika stark, ety deras uttryck ligger främst i idévärlden. I hur luften ska omsluta skulpturen. I hur ljus och skugga kommer att fördelas. En utsökt skulptur utförd i bländande marmor kanske ger en mer mångskiftad sublim upplevelse, som kittlar fler sinnestentakler, men budskapet ligger fortfarande i Formen, som kan kopieras gång på gång, utan att något bärande element i verket försvinner. På det sättet liknar skulptur tankar; ord, som kan tryckas om och om igen, på vilket papper i vilket typsnitt som helst med bibehållen styrka (den insnöade mögelskadade typograf som här opponerar sig hänvisas till meningen ovan om marmorskulpturen). På detta sätt föredrar jag nästan en reproduktion framför ett original när det gäller skulptur. I varje fall när det gäller att studera, man blir inte distraherad av en förförisk yta som drar uppmärksamheten ifrån konstnärens intentioner, de idéer som formats i konstnärens huvud och som i sin tur formar leran eller marmorn på ett sådant sätt att det återspeglar idén med matriella medel, begripligt för Människan.             
Visserligen påstår flera skulptörer att de inspireras av att titta på exempelvis marmorblocket de formar och där hittar en gestalt och sedan bara hackar bort det överflödiga så att gestalten framträder. Men processen är i detta fall oväsentlig. När skulpturen väl är ett faktum är det sättet den pressar undan den omkringliggande luften som är bärare av verkets natur. En abstrakt idé som icke desto mindre kan ge upphov till sinnliga känsloströmmar hos betraktaren. En reproduktion förhåller sig till sitt original så som gatumusikanten förhåller sig till konsertviolinisten. Efter att ha invaggats i de antika avgjutningarnas beslutsamma livslust och avvägda behärskning, tedde sig Michael Angelos Döende Slav medryckande obcen, nästan dekadent. Men så raffinerat dynamisk och nyskapande! Den känns ny och spännande. När jag går ut igen i ett nu svartnat och påtagligt kyligt Stockhom vänder jag mig om i dörren, och konstaterar att Nike är det enda egentliga konstverket på Mejan, resten är tekniska gyckelspel.


Det var meningen att jag skulle vidare till Nationalmuseum, men det är stängt så jag fortsätter till Moderna. Jag tittar först på Birgit Broms collage som hänger där temporärt, som jag sett en gång förut och som inte berört mig nämnvärt. Jag tyckte hennes hopklistrade hopplöst "modernistiska" skridskoåkare alltför frivilligt lät sig inlemmas i en formalistisk flykt undan det narrativa till varje pris, drivna av ett förtorkande nittonhundratalskomplex utlöst av Cezanne. Men jag frapperades av att de var gjorda idag, av en åttioårig konstnär som faktiskt inte är död och inbunden i en SAK-utgåva och upphängd på något komunalrådskontor (om än sakligt spetsfundigt och elegant avhandlad av Ulf Linde) som sina generationskamrater. Och de är ju sällsynt vackra, skridskoåkarna, fulla av liv och rörelse. Vad mer kan man begära av ett konstverk? Vad mer kan man begära av vadsomhelst? Empati? Moral? Det finns nog säkert där det också. Så efter mitt andra besök (fastän effekten hade en inkubationstid på ungefär fem timmmar) fattar jag att allt det där jag nyss skrev ju bara var strunt. Jag går till sista delen, med modernisterna. Tittar och tittar på Matisses lila-blå marockanska landskap och förnimmer i en tusendels sekund vidden av något känsligt och olidligt ömtåligt och svidande kraftfullt, men sedan blir den lika dekorativ och återhållen och borgerligt lycksalig som vanligt. Men det säger kanske mer om mig själv än om Matisse.

Efter att ha vandrat runt en stund, sneglat på Duchamps kopior som, hur fantastiska tankar de än representerar, ter sig oerhört fåniga och uppblåsta på ett museum, kommer jag fram till det: Mästerverket. Så absolut lidelsefullt ärligt. Frukten av ett livslångt sökande som mynnat ut i ett skapande. Associationerna surras runt detta oerhört enkla lilla föremål. Hälften av alla tankar om att skulpturer kan reproduceras kastas överbord inför denna utsökta kombination av två vita materior (som den vita hägern på den vita snön) och utlöser en ström av värme, glädje och helande sorg i mitt inre. Den andra hälften tankar bekräftar min tes om en Form som bärare av en idé, en berättelse, tillochmed en hel världshistorias mysterium. Detta är vad jag kallar modern skulptur. En tanke som lär av det förflutna, blickar in i framtiden, och lever för evigt i nuet. Det faktum att detta verk finns på Moderna Museet är skäl nog för att vilja leva och dö i norden. Jag går upprymd och föryngrad med sprättiga steg därifrån, med en kvardröjande känsla i bröstet av att ingenting kan skada denna intensiva existensiella glädje som har lyst upp i mig.

Dags att bege mig hemåt. När jag kommer till Cityterminalen är det fullt av folk och ett väldigt väsen. Jag undrar vad som pågår, och mellan vimlande tonårsskrik får jag syn på honom, Darin. Han är i finalen på sin näst sista låt, till synes helt absorberad av publiken, musiken och sin eget skimrande skolpojksego. Han är som en liten fjäril, skoningslöst förgänglig i allt han uttrycker och kanske just därför lyser han så oerhört starkt. Jag skyndar mig förbi den hänryckta fullkomligt ärligt lyckliga folkmassan, för att hinna med min buss. Men när introt till "Step Up To The Party" basuneras ut till människohopens orgasmiska tjut, stinger en känsla i hjärtat av att ha missat något viktigt. Innan jag tar rulltrappan upp till bussterminalen vänder jag mig om, och konstaterar att allt det här, publikens jubel, det flyktiga levande nuet där Darin står fåfängligt älskande sig själv och allt och alla, är det enda egentliga konstverk värt namnet jag har sett idag.

Jag känner mig sorgsen och lite ensam. Men när jag tänker på allt jag sett denna eftermiddag, vad det gett mig och att det kanske kommer att hjälpa mig längre fram, inser jag att jag lever. Jag lever här och nu, och därför, för evigt.

Missa inte; kul vernissage!

DEARRAINDROP
"Concrete Trees, Glass Grass, and Cream-filled Stones"
GALLERI LOYAL
Torsgatan 59
October 20 - November 25, 2006

Opening Reception with the Artists:
Friday, October 20, 6:00--9:00 pm
At the opening the legendary Swedish band TRÄD, GRÄS OCH STENAR plays live!

Samtidigt släpper tidningen Geist specialnumret "Filiokus", en helt bildbaserad tidning där bl.a. Dearraindrop medverkar!
Filiokus är sammanställd av Lisa Jonasson och Matti Kallioinen.


Veckans Mästerverk: Kvinnor i Alger av Eugene Delacroix

Veckans Mästerverk: Kvinnor i Alger av Eugene Delacroix





Hazel nuts chocolate



Dj Yuppa på Usagi chang mini night våren 2006.

Hazel nuts chocolate även känd som Yuppa, är en av japanska Future pop-scenens allra finaste artister. Som ibland-sångerska åt storheter som Plus tech squeeze box och Capsule är hon en av genrens kanske äldsta och mest erfarna vokalister. Solodebuten Bewitched släpptes 2004 och den fantastiska uppföljaren Cute kom i våras. Med skolning inom litteratur och studieperiod i England, så är hon även en gedigen illustratör, diktare mm.

116418-12116418-13

En otrolig person och en fantastisk konstnär!

 

En hit från senaste albumet 'Cute' att hämta som mp3: Love, peace, ice cream. Resten kan hittas på Soulseek. Men var snäll och köp ett ex om du är i Tokyo (på Tower records i Shibuya exempelvis) !

Finn Öhlund på Ohlssons Video

Det känns glädjande, sporrande, för att inte säga viktigt, att Finn Öhlunds verk till slut fått möta offentlighetens ljus, och det utan att bländas och blekna i det mer än vad som är brukligt hos en spirande begåvning, vars snilles blomma ännu inte iklätt sig sin krönings dräkt.
Måtte det bli så! Måtte det bli så!
Denne unge stockholmskonstnär ställer i skrivandets stund ut sina målningar i ett samarbete med Klubb Bricolage på Ohlssons Video. De som har turen att befinna sig där får se en sann eklektiker, med vida och slipade referensramar, som rymmer en möjlig framtid likaväl som den tid som flytt. Att titta på hans tavlor är som att blicka genom ögonen på ett rödrosigt, brådmoget och lite osäkert barn av sin tid.

Ytan är raffinerad. Tematiken är postironisk och frejdig. De realistiska verken har en kuslig skärpa vars autistiska säkerhet skapar en distans som tvingar upp dem på en spänd lina över en livsfarlig och ständigt närvarande banalitet. Men balansen upprätthålls av en barnslig nyfikenhet och humoristisk handlingskraft vars girighet efter sensationer gränsar till perversionens dynamiska domäner, som skänker målningarna en sällsam magnetism och lyskraft.

Finn Öhlunds konst påminner lite om Rafaels, med teknisk briljans och med en unik förmåga att plocka upp nya och vitt skilda idéer och stöpa dem till något personligt och progressivt. En konstnär som kan konsten att hantera en myllrande tidsandas informationsflöde och där uttyda något mänskligt.

Finn Öhlund är ingen Rafael, men i hans förmågor ligger ett frö till något liknande. Om detta frö kommer att falla i god jord. Om det brådmogna barnet tar sitt ansvar och vattnar detta frö. Om sol och regn kommer att visa barmhärtighet. Det är frågor som bara Tiden kan besvara.
Om den inte dessförinnan har flytt sin kos.



Chicken on the rocks!

Är bara tvungen att lägga ut lite mera videos från youtube, t ex här nu Jean-jacques Perrey live, en så kär gammal vän från Frankrike!

Veckans Mästerverk: Pans Triumf av Nicholas Poussin

                             Veckans Mästerverk: Pans Triumf av Nicholas Poussin


På spaning efter en tid som flytt

Mynningen har fått den stora äran att bereda utrymme för dokumentationen i en stundande/pågående/gjord Proust-läsningsstafett. Läsningen av hans 4000-sidiga och helt otroliga livsverk 'På spaning efter en tid som flytt' kommer att ske inom tidsramen 14 dagar. Under denna tid kommer vi att få ta del av den läsandes iakttagelser av sitt eget psykiska (och eventuellt fysiska) tillstånd i form av anteckningar här nedan i kommentatorfältet till denna post. Läsningen och anteckningarna står Litteratören Lili von Wallenstein från Bokbål Förlag för. Hon kommer att inleda imorgon måndag den 9e oktober och avsluta söndag den 22a. Hon har beräknat lästid till 8 timmar per dag i snitt. Proust skrev böckerna på 4 år i fullkomlig isolation. Mynningens redaktion håller andan av spänning och förundran inför detta modiga studium!
Vi välkomnar varmt Lili von Wallenstein till Mynningen!
Gott folk, varsågoda!


Muisklänkar för den nyfikne

Nya länkar med musik, konst och annat till höger om inläggen. Här Sonic coaster pop från japanska Usagi Chang records!  varsågoda:


Fågel Fenix


"Osamu Tezuka, född 3 november 1928, död 8 februari 1989. En av Japans mest kända och inflytelserika animatörer, producerade åtskilliga volymer med
manga och dussintalet animerade filmer och tv-serier. Hans mest kända verk torde vara Astro Boy som fick stor uppmärksamhet och sändes i flertalet länder. Osamu Tezuka har ofta benämts som Japans Walt Disney och han anses allmänt vara den person som la grunden till hela manga-vågen i Asien."
116418-5
- Jag har egentligen inte läst en serietidning sedan salig Kalle Anka, 91:an, Tarzan och Don Martin. Jag har tyckt om estetiken i mangaserierna men aldrig läst nåt album, bara kollat på bilderna. Jag tycker moderna västerländska vuxenserier är trista och fula i regel. Men så av en slump råkade jag igår på 'Phoenix - A tale of the future' av Osamu Tezuka. Ett fantastiskt seriealbum! Den första serie jag läst från pärm till pärm på 15 år. Så grymt tecknad och en sån jävla berättelse! (Och så spännande; andra delen av tretton!) Så himla bra, läs den!

"The idea behind Phoenix (or “Hi no Tori” as it’s known by in Japan) comes from the universal concept of the fire bird. As Tezuka himself explains, “Actually, every country has a legend about a mysterious bird such as the Phoenix. In these legends, the symbol of supernatural life-force takes form as a bird…I wanted utilize this Phoenix to portray Japanese history in my own way.” If the idea of documenting Japan’s history wasn’t ambitious enough, Tezuka also envisioned Phoenix as his study of what it means to be alive. Life had always been an important aspect of Tezuka’s stories, most likely a product of the medical training Tezuka had received. However, he would take his fascination with life to a new level with Phoenix. He envisioned a series of interconnecting tales from all eras of human history that would all be tied together by the mystical Phoenix, the manifestation of life. These stories, set in times ranging from ancient history to the distant future, would eventually be tied together by a final volume. Furthermore, Tezuka decided to create Phoenix over the course of his lifetime so that the manga’s progression paralleled Tezuka’s growth as a human being."

Andromeda i Frankenburg

116418-4
http://www.bomben.com/bass/?p=147
Lustig intervju med Ralph Lundsten, en rätt spännande snubbe jag hälsade på med min kompis Mats en gång.
- Fan vad man skulle vilja ha en ljusorgel!

Höstens kaprifol!

Till min stora förvåning så blommar kaprifolen för andra gången i år! Här i grannskapet iallafall, och den är just lika ljuv som om försommaren. Jag såg den inatt och den doftar precis som den en gång gjorde utanför sovrumsfönstret i Malvabo.

Doran

116418-3
http://www.understandingduchamp.com/
Kolla in år 1923 i tidsaxeln för att få en inblick i mekaniken och skeendena i det klassiska verket av den mästerlige skojaren.