Veckans mästerverk: Pippi Långstrump av Astrid Lindgren

116418-60


På väg hem från jobbet idag klev jag av tunnelbanan vid centralen för leta efter en viss, och i sammanhanget löjlig, konstbok. Istället hamnade jag av en tursam slump på en utställning med bilder från Astrid Lindgrens liv.

Efter utställningen kastade jag mig ut med gråten i halsen. Rusandes mot tågen försökte jag komma på något 'konstverk' som bländat mig lika mycket som vissa av Astrids figurer gjort en gång i tiden. De flesta exempel jag kom på ur modern konshistoria (bl a) bleknade obarmhärtigt vid den ojämna jämförelsen med hennes sagors figurer som likt antikens gudar spelat rollerna i märkliga och otroliga äventyr.
Ta Pippi! - Pippi den fantastiska sagofiguren! En fantastisk gud! Och hon växte inte fram genom århundraden av muntlig berättartradition utan uppfanns av den geniala konstnären Astrid på begäran av hennes dotter. Vilken tankekraft! Och vilken målmedvetenhet och frenesi måste det inte ha funnits i Astrid Lindgrens liv! Alla sagor hon komponerade, allt det skrivna, alla filmatiseringar, Emil, Ronja, Skorpan.. Hennes livsverk är enastående. Och det är med stor fromhet inför henne och hennes gärning som jag skriver detta. Ni bör ta en titt på 20-kronors utställningen (det finns några jättefina bilder!) högst upp i Kulturhuset. Och missa inte filmen om henne - den är jättelång men verkligen verkligen fin! Hon var en så härlig person!

116418-61

Astrid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback